پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
کد خبر: 1172378
۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
اکبرلو

حوزه / یک کارشناس هنرهای نمایشی گفت: تعزیه وضعیت خوبی ندارد و تنها در برخی شهرها نظیر «خوانسار» شاهد اجرای تعزیه به صورت سنتی هستیم.

منوچهر اکبرلو کارشناس، پژوهشگر و مدرس هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: تعزیه وضعیت خوبی ندارد و تنها در برخی شهرها نظیر «خوانسار» شاهد اجرای تعزیه به صورت سنتی هستیم. برای همین تعزیه به هنری مناسبتی تبدیل شده که تنها در ایام محرم اجرا می‌شود در حالی‌که این هنر آیینی و مذهبی می‌تواند در تمام طول سال مورد نظر باشد.

وی افزود: برخی مواقع می‌شنویم که تعزیه باید به کشورهای دیگر صادر شود. این نگاه درست نیست چون هنر کالا نیست که در پی صادر کردن آن باشیم هنر تنها از راه تامل اشاعه پیدا می‌کند راه رسیدن به این تامل نیز اجرای تعزیه در نقاط مختلف دنیا است؛ اتفاقی که اگر رخ دهد جذب مخاطب بسیار خواهد داشت زیرا تعزیه به دلیل جذابیت دراماتیک بالا قادر است تماشاگر را مجذوب خود کند.

این مدرس هنرهای نمایشی تاکید کرد: ظرفیت تکنیکی تعزیه بسیار بالاست پس می‌تواند روی هنرهای دیگر تاثیر بگذارد. این امتیاز اگر در سایه تامل مورد توجه قرار گیرد شاهد اتفاق‌های خوبی در تعزیه خواهیم بود. یکی از دلیل‌های ماندگاری تعزیه حس مذهبی است که این هنر دارند. مردم به واسطه دلبستگی‌های مذهبی همیشه تعزیه را با قلب و جان درک و لمس کرده‌اند.

اکبرلو تاکید کرد: تعزیه این ظرفیت را هم دارد که حس دینی ایجاد کند احساسی که در یادها باقی خواهد ماند. کتاب‌ها و سخنرانی‌های بسیاری را خوانده و شنیده‌ایم اما ممکن است آنها را از یاد برده باشیم اما تعزیه اینگونه نیست. درضمن تعزیه هیچگاه تکراری نمی‌شود چون از قدیم الایام مجالس تعزیه اجرا شده و هنوز هم با جدیت از سوی مردم مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تعزیه هنری خودجوش است، گفت: این هنر هیچگاه دولتی نبوده و همیشه مردم بانی آن بوده‌اند البته در مقاطعی دولت‌ها از این هنر حمایت کرده باشند اما در نهایت این مردمند هستند که صاحبان اصلی این هنرند اما این موضوع دلیلی نمی‌شود تا دولت‌ها حمایت خود را نسبت به این هنر آیینی و مذهبی محدود کنند.

این کارشناس هنرهای نمایشی تاکید کرد: تعزیه هیچگاه هنری اقتصادی نبوده که بخواهیم از آن توقع درآمدزایی داشته باشیم و شاید همین موضوع دلیل ماندگاری آن در تاریخ این سرزمین است تعزیه همیشه از سوی بانیان حمایت شده این ویژگی باید ادامه داشته باشد و دولت نیز باید حمایت‌های لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha